Pracownia innowacji

Baza wiedzy


Angażowanie użytkowników do zbierania informacji – o metodach badań w projektowaniu usług (część 4.)

Użytkownicy sami w różny sposób mogą zbierać informacje o danej czynności czy usłudze. Dzienniczek użytkownika (User Diary) jest formą zapisu spostrzeżeń przez samych użytkowników w miejscu i czasie dla nich najbardziej odpowiednim. Forma zapisu również może być różnorodna, ale powinna być określona przez badacza. Dzienniczek można prowadzić jak zwykły kalendarz, notatnik lub robić zdjęcia, nakręcać filmy. Można też mieszać wszystkie te techniki.

Jest to metoda szczególnie przydatna w przypadku konieczności obserwacji długotrwałej lub obserwacji nawyków. Odpowiednim tematem do tego rodzaju badania jest robienie zakupów w sklepach odzieżowych. Może też dołączyć zdjęcia zakupionych ubrań i opisać dlaczego je kupił, i dlaczego akurat wybrał daną formę zakupu (np. zakupy w sieci handlowej, przez internet, na bazarku, w sklepie z odzieżą używaną).

Analiza danych zebranych podczas wypełniania dzienniczka pozwala na dogłębne poznanie nawyków konkretnej osoby. Umożliwia poznanie potrzeb, wzorów zachowań oraz motywacji. Może to pomóc w określeniu cech tworzonej persony. 

Autor: Agnieszka Skowrońska | | 18.12.2014

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on Google+0